Lenka Ksandrová a Tomáš Lejsek

Lenka Ksandrová vyučuje od roku 1993 na kladenské Střední průmyslové škole stavební CAD, BIM, Konstrukční cvičení a Statiku železobetonových, ocelových a dřevěných konstrukcí. Od letošního školního roku byl BIM, do loňska volitelný předmět, v souladu s aktualizací Rámcových vzdělávacích programů zařazen od 3. ročníku do povinné výuky středoškolských studentů.

 

 

Kdy jste poprvé do výuky propašovala BIM?
V roce 2016, kdy se na naší škole BIM zaměření začalo vyučovat od 3. ročníku jako volitelný předmět. Jednou z možností bylo BIM projektování. Každým rokem tak výukou prošlo zhruba 20 studentů. Od letošního roku se BIM stal povinným předmětem a aktuálně ho studuje přibližně 50 studentů.

Výuka BIM projektování vyžaduje BIM kantory… Co pro vás BIM v roce 2016 představoval, jak jste ho učili a jak jste se na to dokázali připravit?
V BIMu jsem viděla velkou perspektivu. Vytvářet model a zároveň mu zadávat různé informace, které se následně dají využít např. při detekci kolizí, při analýzách a hlavně ve Facility Managementu mně přišlo velice zajímavé. Rozhodla jsem se, že se naši studenti musí BIM naučit, protože, než přijdou do praxe, tak se v něm bude velká část budov modelovat. Začátky byly těžké, nevěděla jsem, kde vzít informace. Postupně jsem se začala účastnit různých školení a další poznatky jsem získávala samostudiem na webu, například Cegry, čtením různých příspěvků, později BIM příruček. Účastnila jsem se letních škol BIM projektování a velkým přínosem je i BIM akademie, která na naší škole probíhá již druhým rokem.

Devět let je dlouhá doba sama o sobě. A ještě více ve vztahu k digitalizaci, v posledním roce akcelerované umělou inteligencí. Změnila se výuka BIMu? Myslím jak z hlediska obsahu, tak z hlediska formy.
Výuka se rozhodně změnila. Jak jsem získávala informace, rozšiřovala jsem výuku a získané vědomosti předávala studentům. Postupně jsme začali zadávat stále více informací k jednotlivým objektům, naučili jsme se správně klasifikovat jednotlivé prvky a využívat i společné datové prostředí.

BIM postupně proniká do RVPéček (Rámcové vzdělávací programy). Ve spolupráci Agentury ČAS a Národního ústavu vzdělávání byly na podzim 2018 připraveny podklady pro zařazení BIMu do aktualizace RVP. Na jejich základě o dva roky později vznikla ucelená kapitola Metoda BIM, v rámci RVP uplatněná hlavně pro obory stavebnictví, technická zařízení budov a geodézie a katastr nemovitostí. Jak formě výuky BIMu přispívají tyto materiály, ve vztahu k situaci na vaší škole v podstatě zpětně vytvořené?
Tato kapitola nám pomohla zpřesnit Školní vzdělávací program (ŠVP) tak, aby odpovídal aktuálním požadavkům RVP.

Očekává váš ŠVP, že absolvent výuky CAD/BIM programu bude umět daný software používat jako samozřejmou pomůcku v práci či navazujícím studiu? Nebo že jste mu poskytli jakési základní vzdělání, kde se předpokládá, že výuka CAD/BIM programů bude pokračovat během vysokoškolského studia? Přirovnal bych to k otázce, zda na vysoké škole cizí jazyk vyučovat nebo v cizím jazyce přednášet…
Absolventi naší školy jsou z hlediska znalostí programu CAD/BIM schopni realizovat základní projekty, které jsou přiměřené jejich středoškolským znalostem v oboru. Rozšiřování znalostí CAD/BIM na vysoké škole je nezbytné pro zvládnutí vysokoškolské úrovně projektování.

Za devět let vám muselo projít pod rukama hodně schopných studentů. Máte od nich nějakou zajímavou BIM zpětnou vazbu?
Máme, opravdu jsme na škole měli hodně schopných studentů pracujících v BIMu. Například před čtyřmi lety hned po maturitě odešel jeden absolvent studovat BIM na vysokou školu do Dánska. Část studentů pracuje na různých projektech ve velkých stavebních firmách, někteří studují na vysokých školách, kde využívají své znalosti CADu a zadávání informačních dat.

Učíte více než třicet let. Na co jste nejvíc pyšná?
Na studenty, kteří mají po absolvování naší školy úspěch, ať už při studiu na vysoké škole nebo v praxi.