
Vizualiční nástroj Twinmotion využívají odborníci nejen v oblasti AEC (Architecture & Engineering & Construction), ale i médií a zábavy, v automobilovém a módním průmyslu nebo v produktovém marketingu. Jeho výrobce společnost Epic Games software pravidelně dvakrát ročně aktualizuje, menší vylepšení a opravy jsou k dispozici průběžně. Nejnovější verze Twinmotion 2025.1, resp. její dubnová aktualizace 2025.1.1, je poháněna motorem Unreal Engine 5.5, což mimo jiné umožňuje implementaci nástrojů 3D mraky či Nasvícení projektorem.

Twinmotion je dodáván jako univerzální aplikace nativně podporující procesory Intel a Apple Silicon M1, M1 Pro, M1 Max, M2 a novější. Twinmotion 2025.1 umí otevřít projekty zpracované v předcházejících verzích, ty ale naopak ve verzi 2025.1 otevřít nelze.
Software je k dispozici formou ročního předplatného. Pro uživatele s ročním obratem nižším než v přepočtu 1 milion USD, studenty a učitele je k dispozici zdarma. Twinmotion Cloud (cloudová služba pro sdílení a prezentaci projektů) je určen pouze platícím zákazníkům, nelze jej zakoupit odděleně od placené licence Twinmotion. Placenou licenci lze objednat na www.cegra.cz.
Funkce a vylepšení, která ocení architekti
Přednastavené prostředí
Sadu přednastavení prostředí lze rychle aplikovat do scény a díky tomu snadno dotvořit její atmosféru. Je třeba upozornit, že předvolby jsou uloženy lokálně, a nelze je snadno sdílet s ostatními uživateli.
3D oblaka
Volumetrické mraky výrazně přispívají k realističnosti venkovních vizualizací. 3D mraky zastíní slunce, vrhají realistické stíny na scénu a lze je animovat. K parametrům jejich nastavení patří nadmořská výška, rozprostření, hustota, barva či „nadýchání“. 3D oblaka jsou alternativou k HDRI obloze. Jedná se však o funkcionalitu náročnou na výkon grafické karty.
Vykreslování stínů
S novou verzí se výrazně zlepšila kvalita vykreslení stínů v exteriéru i interiéru, a to díky jejich parametrizaci. Lze manipulovat s celou řadou faktorů, ovlivňujících stín. Tento způsob vykreslování stínů garantuje konzistentní zobrazení v režimech renderování v reálném čase a Path Tracer.
Nastavení mlhy
Někteří uživatelé pro nastavení a zahuštění mlhy snižují úroveň terénu výrazně pod z=0, navíc nelze přidat detailně nadefinovanou mlhu do pozadí nebo ji přesně umístit ve scéně. Proto Twinmotion 2025.1 má pro nastavení mlhy, její výšky, počáteční vzdálenosti a barvy rozptylu k dispozici další parametry.
Volby pro slunce & nebe
Znečištění (turbidity) mění jas oblohy a simuluje tak příšeří, způsobené značným množstvím velkých částic vznášejících se ve vzduchu. Nastavení hustoty atmosféry ovlivňuje barvu oblohy. Simuluje vše od neexistující až po řídkou nebo velmi hustou atmosféru, což má vliv na rozptyl světla různých vlnových délek. Tedy v podstatě zásadní funkce pro zobrazení osady na Marsu. Kromě toho lze nyní změnit barvu nebo teplotu slunce nebo směrové světlo v režimu HDRI.
Tří planární projekce
Tuto funkci už měla verze 2024.1.2, ale stejně stojí za to ji zmínit. Jedná se o možnost automatického nastavení textury povrchu objektů tak, aby jejich zobrazení bylo správné. Jde o objekty, jejichž tvar je komplikovaný, a nastavení mapování textury je složité nebo není možné vůbec.
Automatické přizpůsobení detailnosti
U importovaných objektů lze nastavit LOD v panelu vlastností. K dispozici jsou tři přednastavení – jednoduché/3 LOD, normální/6 LOD a detailní/8 LOD, která ovlivňují geometrii objektů. Avšak toto nastavení nemá vliv na finální vizualizaci.
Průlet orbit
Intuitivní metoda vytvoření průletu kamery kolem objektu. Uživatel jednoduše nastavuje oběžnou dráhu kamery manipulací s parametry a kontrolními body. Nastavení dráhy průletů je obecně vylepšeno, což se týká např. rychlosti pohybu či hladkosti trajektorie.
Nasvícení projektorem
Tento nástroj umí promítat do prostoru, resp. na nějaký objekt, obrázek nebo video. Dokáže vytvořit světelnou show zahrnující videomapping. Vytváření efektu zahrnuje běžná nastavení, která jsou k dispozici u projektorů jako lichoběžníkové zkreslení či zaostření.
Interaktivní prezentace
V režimu celé obrazovky dosud neexistoval způsob, jak interaktivně prezentovat projekt. Nová konfigurovatelná média simulují situace, jako jsou změna materiálu, otevření dveří, výměna objektu za objekt či změna počasí nebo denní doby. Lze ukládat různé vlastnosti objektu (např. materiál nebo viditelnost) v různých stavech. Vytvořené stavy s uloženými vlastnostmi je možno vyvolat kliknutím na ikony po straně obrazovky nebo přímo v prostoru u objektu. Pro Twinmotion Cloud jsou konfigurovatelná média v plánu pro verzi 2025.2.1. Interaktivní prezentaci zatím nelze využít ve videích nebo sekvencích.
Particle Confetti
Do knihovny objektů v kategorii částicový systém přibyl typ konfety. Konfety nabízejí řadu přednastavení, která lze dolaďovat v panelu Vlastnosti. U částicových systémů bude stále co vylepšovat, např. tvar konfet nelze v současné době vykreslit v režimu Path Tracer.
Ortografický pohled v reálném čase
Twinmotion 2025.1 rozšiřuje vysoce kvalitní ortografické zobrazení (pohledy i půdorysy) do režimů standard a lumen. Program i zde pracuje se stíny, byl však odstraněn černý obrys.
Propojení s Archicadem
Obousměrné propojení Twinmotionu a Archicadu zabezpečuje plug-in Datasmith Exporter for Archicad, resp. funkce Direct Link. Lze synchronizovat i více projektů Archicadu do stejného projektu v Twinmotionu nebo je dokonce kombinovat s projekty z jiných CAD/BIM aplikací, které Datasmith podporují. Datasmith Exporter for Archicad je kompatibilní s Twinmotionem 2023.1–2025.1 a Archicadem 23–28, a to na Windows a macOS. Plug-in je ke stažení zde.
Twinmotion Public Roadmap
Chcete-li mít jistotu, že se Twinmotion ubírá směrem, jakým chcete, můžete se podívat na cestovní mapu jeho vývoje. Své plány vývojáři zveřejňují na Roadmap.